Blog

Black Friday i Cyber Monday – daliśmy się nabrać?

Black Friday i Cyber Monday – w teorii świetne okazje, by kupić dużo i tanio. Wiele osób czekało na te dni, by zamówić chociażby prezenty świąteczne. Ale czy rzeczywiście promocje w Polsce były tak atrakcyjne? A może daliśmy się nabrać?

W tym roku w akcji Black Friday wzięły udział setki sklepów w całej Polsce. Często promocje przedłużano jeszcze o cały weekend. Z kolei w poniedziałek mieliśmy Cyber Monday – również promocje, rabaty i niepowtarzalne okazje.

Okazja czy ściema?

Taniej można było kupić np. książki, ubrania, najnowszy czytnik Amazon Kindle Paperwhite 4, aparaty fotograficzne i sporo innego sprzętu. Część sklepów online oferowała promocyjne ceny na wybrane produkty. Czasami okazywało się, że lepsze oferty były w poniedziałek niż w piątek.

Niestety nie brakło też superokazji, które takie „super” wcale nie były. Niektóre marki wcześniej podwyższały ceny swoich produktów, by potem zaoferować „promocję”, a de facto, sprzedać po cenie wyższej niż ta pierwotna. O takich “okazjach” na bieżąco użytkownicy informowali się nawzajem na łamach słynnego portalu wykop.pl.

Deloitte wraz z firmą Dealevo przeprowadziło analizę ok. 800 sklepów online i ich ofert na Black Friday. Okazało się, że „promocje” to w dużej mierze jedynie zabieg marketingowy. W porównaniu do cen z piątku 16 listopada, ceny były niższe średnio zaledwie o 3,5%.

Pierwsze informacje o promocjach w Czarny Czwartek pojawiły się dość szybko, bo już 1 listopada. Zakupami zainteresowani byli głównie młodzi ludzie w wieku 18-34 lata (89%).

Jak to robią w USA?

W Stanach Zjednoczonych ludzi ogarnia prawdziwe zakupowe szaleństwo. W nocy pod sklepami ustawiają się kolejki. Czasami zdarza się, że ktoś zostanie poturbowany czy zraniony w czasie takiej wyprzedaży. Dnia 23 listopada zakupów dokonuje aż 100 milionów Amerykanów.

Około 30% rocznych dochodów ze sprzedaży osiąganych jest między Black Friday a świętami, a w przypadku branży jubilerskiej, jest to nawet 40%.

Amerykanie najczęściej wydają pieniądze na zakup smartfonów, ubrań, zaopatrzenie biurowe i podróże. W większości kupują kobiety (50,4%), a jeśli chodzi o grupę wiekową, to najbardziej aktywnymi kupującymi są millenialsi (53%). Najwięcej pieniędzy w Czarny Piątek wydają następujące stany: Georgia, Wisconsin, Illinois, Virginia i Nowy Jork. Średni wzrost sprzedaży z roku na rok osiąga przyrost o ok. 4% w stosunku do roku poprzedniego. W 2018 roku kwota ta wyniosła $717.5 bilionów w stosunku do 682.0 bilionów w roku 2017.

Garść statystyk

Prawie połowa Polaków czeka na wyprzedaże i obniżki cenowe (dane KPMG), aż 47% czeka na Black Friday. W tym roku sklepy online odwiedziła rekordowa liczba osób – zanotowano wzrost większy o 20% niż tego samego dnia w 2018 roku.

Średnio wydaliśmy ponad 190 zł na zakupy w sklepach online (tyle wyniosła wartość pojedynczego koszyka) w Black Friday, a w Cyber Monday – 160 zł.  Wzrosła też liczba transakcji – w Czarny Piątek było ich o 112% więcej niż w październiku i o 24% więcej niż w Cyber Monday. Przykładowo, marka Komputronik odnotowała sprzedaż o 50% wyższą niż 23 listopada rok temu.

Wiele marek zdecydowało się na informowanie o promocjach poprzez sms-y. W Czarny Piątek wysłano ich ok. 9,5 mln – niemal o połowę więcej niż w roku poprzednim.

 

Źródła:
komputronik.pl
telepolis.pl
rmf.fm
wearetop10.com
thebalance.com
dlahandlu.pl

5/5 (1 Review)