Blog

Jak kreatywnie mówić o trudnych tematach?

Łatwiej zrobić reklamę lakierów do paznokci czy mebli niż preparatu na hemoroidy. W naszej kulturze tematy tabu są sporym wyzwaniem w kontekście kampanii promocyjnej. Mimo to niektóre marki decydują się po nie sięgać. I nie można im odmówić kreatywności.

Czego się najbardziej wstydzimy? Jest wiele tematów tabu, których z chęcią byśmy nie poruszali w przestrzeni publicznej. Należą do nich z pewnością: seks, śmierć i fizjologia. Reklamy z założenia mają pokazywać nie rzeczywistość, ale marzenia i pragnienia odbiorców – świat idealny. To dlatego na przykład w reklamie depilatora nie zobaczymy owłosionych nóg, ale gładką, idealną skórę modelki.

O fizjologii się nie mówi

Bardzo trudno zrobić dobrą reklamę o lekach. Wystarczy spojrzeć na spoty dotyczące preparatów przeciwbólowych czy tych na przeziębienie. Wszystkie wydają się takie same. Ale to jeszcze nic. Co tu zrobić, gdy trzeba zareklamować środek na wstydliwe dolegliwości? Jednym z takich kłopotliwych tematów są hemoroidy. Widzieliście dobrą reklamę w tym zakresie tematycznym? Zazwyczaj unika się mówienia wprost lub bazuje na schematach. Wyjątkiem była kampania leku Posterisan – aczkolwiek wywołała też spore kontrowersje.

Bohaterowie do walki z hemoroidami

Posterisan to marka, która zasłynęła z tworzenia bohaterów marki (brand heroes), a w tej kampanii poszła o krok dalej. Kampanię oparto o skojarzenia ze światem science-fiction, a hemoroidy skojarzono z perseidami i asteroidami – również zagrożeniami. Taka kreacja miała za zadanie pokazać trudny temat z dystansem i dowcipem.

Nagie modelki i trumny

Śmierć to kolejny temat tabu. W telewizji nie zobaczymy reklam trumien, chociaż w niektórych krajach na świecie sprzedaje się je nawet w supermarketach.

Na bardzo odważny krok zdecydowali się twórcy nietypowego kalendarza – marka Lindner. Nie dość, że reklamowane są w nim trumny, to jeszcze w towarzystwie nagich modelek. Pierwszy kalendarz powstał w 2010 roku. Za każdym razem modelki są inaczej wystylizowane. W wersji na 2017 roku wcieliły się w rolę Śmierci. Lindner to firma produkująca wysokiej jakości trumny, swoją siedzibę ma w Wągrowcu. Już zapowiedziano, że w kalendarzu na rok 2019 wystąpi mężczyzna – oczywiście też w towarzystwie nagich modelek.

Cała Polska mówi o seksie

Kampania #sexedpl wzbudziła wiele kontrowersji – głównie w kręgach katolickich. Najpierw był teaser, w którym znane osobowości przygotowywały się do swoich wypowiedzi. W ten sposób świetnie pokazano, jak trudno mówi się o  seksualności. Następnym krokiem były filmiki i cała kampania promocyjna poruszająca tematy: antykoncepcji, masturbacji, pigułki „dzień po” czy pierwszego współżycia. Powstała też książka – napisana przez inicjatorkę akcji – Anję Rubik. Celem kampanii jest uświadomienie potrzeby edukacji seksualnej, której w naszym kraju nie poświęca się wiele uwagi – ani w szkole, ani w domu.

Mówić czy nie mówić?

W reklamach trudne tematy poruszane są z różnych powodów. Czasami jest to chęć zaprezentowania produktu w przystępnej formie. Wtedy można sięgnąć po nieco luźniejszy styl komunikatu i zahaczyć o dowcip – ale trzeba też pamiętać o zachowaniu umiaru, by nie przekroczyć granicy dobrego smaku. W innych przypadkach marki chcą zastosować shockvertising, by przyciągnąć uwagę odbiorców. Nietypowe, kontrowersyjne reklamy z pewnością znacznie lepiej zapadną klientom w pamięć. Trudne tematy poruszane są też z poczucia odpowiedzialności społecznej. Takie kampanie mają na celu uświadamianie problemów i często też – łamanie tabu.

 

Źródła:
marketerplus.pl
hatalska.com
marketingprzykawie.pl

0/5 (0 Reviews)