Blog

Strategia restauracji – plan na 2019 rok

Koniec roku to wielka gorączka w każdej restauracji. Wigilie firmowe, mikołajki, a potem Sylwester – cały personel jest zajęty. Mimo to warto znaleźć chwilę na zaplanowanie kolejnego roku. Stworzenie strategii marketingowej powinno też uwzględniać działania reklamowe, które będą wspierać sprzedać i pomogą w kreowaniu pozytywnego wizerunku lokalu.

Prowadzenie restauracji to wielkie wyzwanie. Konkurencja jest spora, wymagania gości ogromne. Łatwo o wpadkę, popełnia się różne błędy, ale najważniejsze jest to, by postępować zgodnie z planem. Właśnie dlatego stworzenie strategii ma tak wielkie znaczenie.

Jak stworzyć strategię?

Strategia marketingowa powinna uwzględniać wszystkie elementy związane z działaniami sprzedażowymi. Jeśli do tej pory nie tworzyliśmy takiego dokumentu, to najwyższy czas zacząć. Warto pomyśleć nad tym, jaka jest wizja i misja restauracji, określić mocne i słabe strony, wypisać zagrożenia i szanse, a więc wykonać podstawową analizę SWOT, dzięki której można sobie przemyśleć wiele spraw. W strategii powinno się też wypisać cechy charakterystyczne restauracji i to, w jaki sposób chcemy być postrzegani. Wszystko po to, by potem dążyć do swojego idealnego wizerunku i dostosowywać przekaz do założeń i celów, jakie się obrało. Strategia marketingowa posiada także terminarz i budżet, które w restauracji odgrywają ogromną rolę.

Przeczytaj też: Social Media w gastronomii.

Terminarz

Chociaż praca w restauracji często jest nieprzewidywalna, to jednak dużo można sobie zaplanować. Przede wszystkim warto w swojej strategii umieścić terminarz. W takim kalendarzu można spokojnie zaznaczyć ważne dni i okazje, które są dla nas wyzwaniem i na które przygotowujemy coś specjalnego. Mogą to być np. walentynki, Dzień Kobiet, czy mikołajki. Możemy wtedy uwzględnić rabaty czy atrakcje dla swoich gości. Wiemy także, że pewne miesiące to np. sezon komunijny, ślubny czy czas wigilii firmowych. Jeśli świadczymy takie usługi gastronomiczne, to należy koniecznie uwzględnić w swoim kalendarzu, żeby na ten czas przygotować specjalną ofertę. W terminarzu należy także uwzględnić planowane szkolenia – o ile jest to od razu możliwe. Oczywiście taki terminarz będzie z czasem ulegał modyfikacji. Można go stworzyć np. w arkuszu Google, dzięki czemu dostęp do niego będzie miało kilka osób, co znacznie ułatwi organizację pracy restauracji.

Budżet

Bez niego nic nie zdziałamy. Przygotowując strategię, należy dokładnie przeliczyć budżet i odpowiednio go rozplanować. Wtedy wiemy, na jakie rabaty możemy sobie pozwolić i czy planowane atrakcje mikołajkowe czy walentynkowe mieszczą się w naszych możliwościach. Warto w nim także uwzględnić obsługę zewnętrzną, jeśli decydujemy się np. na współpracę z agencją reklamową, grafikiem, drukujemy ulotki czy nowe menu.

Wykonawcy

Nie wszystko jesteśmy w stanie zrobić sami. Wprawdzie można zlecić prowadzenie social mediów kelnerkom, ale to jednak nie są specjalistki z branży. Planując nowy rok w swojej restauracji warto pomyśleć o usługach zewnętrznych, które będą na wysokim poziomie i pomogą rozwinąć lokal. Na początku należy się zastanowić nad tym, jakie cele chcemy osiągnąć. Może jest to zmiana wizerunku, przyciągnięcie większej liczby fanów na nasz profil na Facebooku, a może większa aktywność na Instagramie? Następnie konsultujemy się ze specjalistami. Najczęściej restauracje współpracują z drukarnią, grafikami i specjalistami od marketingu online. Dobrym rozwiązaniem jest także współpraca z agencją reklamową, dzięki czemu wszystkie sprawy związane z promocją lokalu możemy załatwić w jednym miejscu i mamy pewność, że strategia zostanie przygotowana kompleksowo.

Kampanie reklamowe

W strategii na 2019 rok warto uwzględnić budżet specjalnie na działania reklamowe. Nie chodzi tylko o wydrukowanie nowych ulotek, ale o znacznie większe przedsięwzięcie. Dzisiaj większość ludzi szuka informacji w Internecie. Dotyczy to także restauracji, dlatego obecność w mediach społecznościowych to podstawa. Warto pokazywać swoim gościom nowe potrawy, oferować rabaty i odkrywać momenty z życia restauracji, by kreować swój wizerunek i zachęcać do przyjścia, ale ważne jest także to, by docierać do nowych osób i przedstawiać swoje propozycje. Tutaj najlepszym rozwiązaniem staje się reklama płatna. Nie trzeba mieć od razu kosmicznego budżetu, ale warto go w ogóle mieć, a wtedy szybko można się przekonać o tym, jak świetne efekty przynoszą takie działania.

Zobacz efekty naszych strategii i działań dla restauracji Colorado Steakhouse i Porto Grande.

Chcesz stworzyć strategię marketingową razem z naszymi specjalistami? Zadzwoń lub napisz do nas!

5/5 (1 Review)